Jumaat, 25 Februari 2011

Jika Saya Jahat...




Jika saya jahat saya akan buat perkara yang paling jahat sekali pada orang yang jahat...Jika saya baik saya akan maafkan semua orang yang jahat dan sayang semua orang yang baik...
saya rasa saya dah cukup baik sebab saya tak buat jahat pun pada orang yang buat jahat pada saya.....tapi...cukup baikkkah saya bila saya tak mampu untuk maafkan orang yang jahat tu, saya masih mencuba, hari-hari saya cuba...dan hari-hari juga orang yang jahat tu tak jemu-jemu buat jahat pada saya...bagaimana boleh saya maafkan dia??
kerana kejahatan yang dia buat, kadang-kadang saya rasa seperti saya pula orang yang sangat jahat...kadang-kadang saya rasa seperti saya tidak kenal pada diri saya sendiri...lalu saya nekad tinggalkan kejahatan itu jauh dari hidup saya dan pilih jalan lain yang terbaik...tapi...kejahatan tu tetap tak tinggalkan saya, kejahatan tu tetap tak puas dengan jalan yang saya pilih...bagaimana boleh saya tinggalkan terus kejahatan itu??

Jawapan : Bagaimana boleh kamu tinggalkan terus kejahatan itu kerana dimana sahaja ada kebaikan pastinya ada kejahatan tapi apa yang perlu kamu ingat adalah walau sebesar dan sehebat mana sekalipun sesuatu kejahatan itu, kebaikan jualah yang akan menang walaupun pada saat ianya kelihatan hampir-hampir kalah ditelan oleh kejahatan...percayalah sayang kerana ini adalah janji Tuhan, kita memang tidak punya kekuatan untuk menentang kejahatan itu berhabis-habisan tapi selagi kita ada Dia (Allah), mohonlah apa yang terbaik sesungguh-sungguhnya, kerana hanya Dia sahaja yang tidak pernah mempersia-siakan kesakitan hamba-hambanya walau hanya setitis air mata yang mengalir...dan senjata yang paling hebat Dia kirimkan pada hamba-hamba yang Dia sayang adalah SABAR, jika kamu punya senjata ini nescaya kamu adalah salah seorang hamba yang Dia sayang, kerana itu Dia datangkan sakitnya dugaan pada kamu untuk menguji keampuhan senjata SABAR yang Dia kirimkan pada kamu...

Buat insan yang saya sayang : Biarkan Dia terus merencana segalanya, baik atau jahat hanya pada kata, apa yang penting berusaha menjadi insan yang baik pada hari ini, esok dan seterusnya...saya juga datang dari masa silam yang kelam...tapi..jika Dia beri saya peluang untuk menjadi insan yang baik melalui sakitnya dugaan yang dia datangkan, itulah yang akan saya pilih...daripada dimatikan hati iaitu dengan berbuat jahat tapi tidak pernah sedar bahawa diri sedang berbuat jahat...semoga hati kita terus hidup dengan nur dari-Nya...amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan